Kentsel Dönüşüm Süreci İle İlgili Hukuki Prosedür ve Değerlendirmeleri
22 Mayıs 2014 tarihinden önce alınması gerekli evraklar mevcut olduğu takdirde, 01.06.2013 tarihli Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliğine göre %25 emsal hesabı ile ugulama yapılabilmekte, aksi takdirde ise 08.09.2013 tarihli Planlı alanlar Tip İmar yönetmeliğine göre %20 emsal hesabı ile proje onayı yapılmaktadır. Ancak bu %25 veya %20’lik haktan faydalanmak için 01 Ocak 2016 tarihine kadar yapı ruhsatının alınması gerekli ve zorunlu olmaktadır.
%25’ten faydalanılamazsa
%20’den faydalanırız düşüncesi tamamıyla bir yanlış anlaşılma. Yani kazanılmış
bu hak oranı %25 veya %20 ne olursa olsun her durumda 01.01.2016’ya kadar yapı
ruhsatı alınmadığı takdirde hak ortadan kalkacaktır.
Bir kurul kurulur. Bir
müteahhit firma ile önce bir ön protokol yapılır. Bu protokol akabinde bina
adına müteahhit firma tarafından süreç hızlı bir şekilde yürütülür. Risk analiz
raporu alımı ve tüm idari süreç müteahhit firma tarafından takip edilir ve
sonuçlandırılır. Dolayısı ile mal sahiplerine herhangi bir mali külfet
yüklenmez.
Bu duurmda müteahhit firmadan
taşınma ve aylık kira yardımı, devletten de aylık 680 TL kira yardımı talep
edilebilecektir.
B-
Tüm mal
sahipleri arasında anlaşma sağlanamaması durumunda:
Hukuken
bir binanın maliklerinden herhangi biri
veya bu kişinin kanuni temsilcisi binanın riskli yapı tespitinin
yapılmasını Bakanlık tarafından lisanslandırılmış olan kuruluşlardan herhangi
birisine tapu fotokopisi ve kimlik fotokopisini ibraz ederek isteyebilir. Bu
halde riskli yapı tespiti kapsamındaki masrafların tamamı başvuru sahibi
tarafından karşılanmaktadır.
Bu
başvuru sonucunda o binanın riskli olduğu tespit edilir ise binanın yıkılması
yönünde idari bir karar verilmektedir. Riskli yapı kararı kesinleşirse tespit
için başvuran malikin bile islemden vazgeçmesi herhangi bir şekilde yıkım
kararının geri alınması sonucunu doğurmayacaktır.
Riskli
yapı tespiti kesinleşen binanın yıkılmasından sonra o arsa üzerinde ne şekilde
tasarruf edileceği konusunda tüm maliklerin arsa pay bakımından sağlayacağı 2/3
oy çoğunluğu ile alacakları tüm kararlar geçerli olmaktadır ve muhalif
hissedatların rızası aranmamaktadır.
Riskli olduğu tespit edilen
yapılara ilişkin olarak tapu, noter ve sair idari mercilerde yıkım ve yeniden
yapıma ilişkin işlemlerin tamamı harçlardan
muaftır.
KDV uygulaması: Riskli yapıların yıkılıp yeniden yapılması
sonucunda meydana gelecek olan konutlar, 01.01.2013 tarihli Bakanlar Kurulu ile
KDV uygulamasınada yapılan değişiklikten muaftır. Bu konutlar için eskiden
olduğu gibi konut alanının 150 m2’nin üzerinde olup olmamasına göre
%1 veya %18 oranında KDV uygulanmaktadır.
Kira Yardımı ve Kredi Faiz İndirimi: Riskli yapı tespiti
sonucu binası yıkılacak malikler, devlet tarafından sağlanan 18 ay süreli aylık
680 TL tutarındaki kira yardımından veya yeni yapılacak olan bina için
çekecekleri 100.000 TL’ye kadar olan kredilerdeki faizlerin yarısından muaf
olma seçeneklerinden birisini seçme hakkına sahip olacaklardır.
Riskli yapı tespitine yetkili
lisanslı firmalar, başvuru konusu binadan yerinde karot bloku almakta ve bu
blok üzerinde yaptığı teknik inceleme sonucunda binanın Kanun kapsamında riskli
olup olmadığına ilişkin raporu hazırlayarak sonucu 10 iş günü içerisinde Çevre
ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne bildirmektedir. Müdürlüğün yapacağı ön inceleme
ile raporda bir eksiklik tespit edilmediği takdirde bu raporu binanın kayıtlı
bulunduğu tapu müdürlüğüne 10 iş günü içinde iletmektedir.
Raporu alan tapu müdürlüğü, söz
konusu raporun içeriğine bakmaksızın ve aşağıda açıklanacak ‘kesinleşme’
şartını beklemeksizin, binanın kayıtlı olduğu her bir tapu kütüğü sayfasına,
diğer bir ifade ile binada yer alan bağımsız bölümlerin tapu sayfalarına ayrı
ayrı ‘6306 sayılı kanun gereğince riskli yapıdır’ şerhini düşmekte ve binanın
hak sahiplerine ayrı ayrı tebligat hazırlayarak, binanın riskli olarak tespit
edildiği, bu sonuca itiraz edilmek istenmesi halinde söz konusu itirazın
tebliğden itibaren 15 gün içerisinde yapılması gerektiği bildirilmektedir.
Rapora itiraz edilmesi halinde
itiraz Kanun ve Yönetmelik’te gösterilen komisyona iletilerek burada rapor
baştan sona değerlendirilmekte ve bir karar verilmektedir.
Uygulamada, itiraz işlemi ile
birlikte komisyonun raporu tekrar değerlendirerek sonuca varması ve sonucu
ilgililere bildirmesi süreci yaklaşık 4- 6 ay sürmektedir.
Ancak riskli yapı tespit
kriterleri günümüz inşaat standartları ve özellikle 2001 yılından sonra
kanunlaştırılan yapı denetim satandartlarına göre belirlendiği için, özellikle
20 yaşın üzerindeki binalar bakımından riskli yapı tespitine ilişkin kararın
iptal edildiği kararlar hemen hemen hiç görülmemektedir
5)
15 gün
içinde rapora itiraz edilmezse veya itiraz edilse bile bu itiraz komisyon
tarafından red edilir ise;
15 günlük süre içerisinde
herhangi bir itiraz olması veya komisyon tarafından itirazın red edilmesi
halinde riskli yapı tespitinin kesinleşmesi sonucunda ilçe belediyesi,
maliklere bir yazı göndererek 60 günden az olmamak üzere vermiş olduğu bir süre
içerisinde binanın yıkılmasını ihtar eder.
Uygulamada, ilk süre için genellikle
60 gün, ek süre için belediyelere göre değişmek ile birlikte genellikle 15 ila
30 gün arasında bir süre verilmektedir.
Mliklere yıkım için verilmiş 60
gün sonunda oy birliği sağlanamamış ve malikler binayı boşltmamış ise verilen
ek süre beklenir. Bu süre sonunda da bir yıkım olmaz ise; elekrtik, su ve
doğalgaz sistemlerinin binanın tahliyesi ile eş zamanlı olarak
gerçekleştirilmesi ve binanın yıkılması idare ve kolluk eli ile yapılır.
Riskli Yapı tespiti kesinleşmiş
binada malikler arsa payı bakımından 2/3’üne tekabül eden bir kısmı aynı yönde
iradeye sahip ise, bu malikler lisanslı bir değerleme kuruluşuna başvurarak
binanın mevcur değerlemesine ilişkin rapor alarak bu raporu diğer maliklere
noter kanalı ile bildirerek ‘kat malikleri bina ortak protokolünün’ imzalanması
için toplantıya çağırır.
Toplantı yapılmasına neden olan maliklerin tamamı toplantı sırasında söz
konusu karara iştirak ettiklerini beyan eder ve kat malikleri bina ortak
protokolüne de bu yönde imza atarlarsa, malikler aldıkları karar doğrultusunda
herhangi bir süre beklemeksizin aldıkları kararın icrası aşamasına
geçebilirler.
Toplantıda 2/3 oy çokluğu ile karar alındığı takdirde;
Maliklerin arsa payı bakımından
2/3 oy çokluğu ile karar alarak kat malikleri bina ortak protokolünü
imzalamaları durumunda, kararar katılan malikerden biri tarafından muhalif
durumdaki maliklere noter kanalı ile bir ihtarname gönderilerek, 15 gün
içerisinde ihtarnamenin ekinde yer alan karara katılmaları aksi takdirde açık
arttırma yolu ile söz konusu muhalif maliklerin paylarının satılacağı ihtar
edilir. Bu açık arttırmanın ön şartı binanın yıkılmış ve tapuda arsa haline
gelmiş olmasıdır.
Toplantıda 2/3 oy çokluğunun sağlanamaması halinde;
6306 sayılı Kanun ve Yönetmelik
gereğince, bir bina yıkılarak arsa haline döndükten sonraki 30 gün boyunca söz
konusu binanın maliklerince 2/3 oy çokluğu ile alınabilmiş bir karar mevcut
değil ise, Bakanlık söz konusu binanın yer aldığı parsel için acele
kamulaştırma kararı alarak kamulaştırmaya gidebilir.
Bu nedenle, bina yıkılmadan
önce toplantı yapılmalı ve maliklerin iradesi kayıt altına alınmalıdır.
Yıkımdan sonra 30 gün boyunca
da 2/3 mutabakat sağlanamaz ise acele kamulaştırma yoluna gidilmesinin önünde
herhangi bir engel bulunmamaktadır.
Sonuç Olarak;
Kentsel dönüşüm süreci teknik
bir konu olmakla beraber, tüm mal sahiplerinin birlikte hareket etmeleri son derece
avantaj sağlamaktadır. Prosedürün her safhasında yasal yollara müracaat ederek
bazı davalar açmak elbette mümkümdür. Ancak günümüz koşullarında davalar son
derece uzun sürmekte, bireysel hareket uzun vadede tüm mal sahiplerine zarar
verebilmektedir.
Bu bakımdan her konuda olduğu
gibi ortalama olsa da bir anlaşma ve uzlaşma davalık olmaya tercih
edilmelidir.
Yorumlar
Yorum Gönder